Sunday, March 2, 2008

Minggu Ketiga (Minggu Ulangkaji)

Minggu Ketiga murupakan minggu ulangkaji bagi semua sekolah-sekolah rendah di daerah Belait. Pada hari Isnin, pada pukul 8.00 - 8.30 pagi saya diarahkan untuk me'relief' darjah 6A di mana mereka saya berikan kertas latihan matematik yang telah disediakan oleh guru subjek mereka. Pada pukul 8.30 - 10.00 pagi, saya mengajar darjah 3B dan darjah 3C. Pada hari itu, saya mengajar mereka kemahiran asas sukan melompat. Pada minggu ini saya telah menyediakan satu perminan kecil yang saya ubah sedikit cara permainanya yang dinamakan 'Permainan Dolphin' dan alat bantu mengajar yang saya gunakan adalah seperti bola plastik kecil, bakul sampah dan kain sarung yang saya bawa sendiri dari rumah. Mereka berasa seronok dan puas melakukan permainan itu. Kerjasma dan pesefahaman adalah penting dalam melaksnakan permainan itu. Pada pukul 10.30 - 11.00 pagi saya diarahkan untuk me'relief' darjah Pra B. Saya berasa seronok menjaga darjah Pra B kerana mereka semua pintar-pintar dan comel-comel walaupun hanya menjaga mereka selama 30 minit.. Mereka petah bercakap dan menjawap soalan yang saya berikan secara lisan. Selain itu, saya juga mengarahkan mereka supaya mengeluarkan buku teks Bahasa Melayu mereka sambil membaca bersama-sama.


Pada hari Selasa, saya mengajar PE seperti biasa pada pukul 7.30 - 8.30 pagi mengajar darjah 1B dan pukul 8.30 - 10.00 pagi mengajar darjah 5B. Untuk darjah 5 hingga 6 saya akan mengarahkan mereka untuk melakukan beberapa latihan kecergasan seperti Lompat Jauh Berdiri, 'Push Up' dan 'Shuttle Run' dengan memberikan mereka borang ujian kecergasan supaya senang bagi mereka merekod segala pencapaian yang telah mereka jalankan sepanjang waktu kelas PE mereka.


Pada hari Rabu, saya hanya ada 30 minit untuk mengajar Sivik sahaja dan saya tidak ada mengajar kelas PE. Pada masa saya yang tidak mengajar, saya telah diarahkan oleh Mentor dan CT untuk menolong mereka menstaple kertas peperiksaan Bahasa Melayu 1 dan 2 bagi Darjah 6 dan menjaga darjah 3B.


Pada hari Khamis, pada pukul 8.00 pagi saya diarahkan untuk membantu cikgu-cikgu English untuk mempotostat Kertas Peperiksaan Bahasa Inggeris 1 dan 2. Selepas itu, saya ada kelas dari pukul 8.30 - 10 pagi mengajar darjah 2B. Pada pukul 11.30 - 12.30 tghari saya diarahkan untuk me'relief' darjah 4A. Saya mengarahkan mereka untuk turun ke dewan untuk bersukan kerana diwaktu itu sememangnya kelas PE mereka yang sepatutnya diajarkan oleh guru mereka sendiri disebabkan guru mereka tidak hadir kerana membawa murid ke xpo maths jadinya saya yang menganti sementara mengajar mereka PE.


Pada hari Sabtu, saya akan mengajar PE bagi darjah 6B bermula pada pukul 7.30 sehingga pukul 9 pagi di dalam dewan di mana kelas saya perlu berkongsi dengan darjah 6A dan 6C yang dibiarkan oleh guru PE mereka untuk memlakukan aktiviti masing-masing. Ini adalah kali pertama saya masuk mengajar bagi kelas ini (darjah 6B). Saya ajar mereka sama tajuk pelajaran yang saya sudah ajarkan pada darjah 5B. Pada pukul 10.30 - 11.00 pagi saya diarahkan untuk merelief darjah 6A dan mengarahkan mereka untuk membuat latihan ulangkaji yang telah disediakan oleh guru bahasa melayu mereka.
Pada hari Ahad, saya dan Megawati ditugaskan untuk menjaga murid-murid di Pertandingan melukis dan mewarna di Menara Cendera Kenangan pada pukul 8.00 hingga 10.30 pagi bersama cikgu-cikgu yang lain.

No comments: